Een grote familie, kinderdisco en de natuur sports - Reisverslag uit Concepción, Chili van Marin - WaarBenJij.nu Een grote familie, kinderdisco en de natuur sports - Reisverslag uit Concepción, Chili van Marin - WaarBenJij.nu

Een grote familie, kinderdisco en de natuur sports

Blijf op de hoogte en volg Marin

24 December 2014 | Chili, Concepción

Eigenlijk is er teveel om te beschrijven, zoveel kleine maar ook grotere mooie momenten.
De afgelopen weken waren bijzonder.
Er kwamen vele vrijwilligers op de boerderij werken, sommige bleven voor een week, anderen zijn er nog steeds. Soms wel gek, om elke week weer aan een nieuwe groep te wennen. Er zijn voornamelijk Amerikaanse en Canadese vrijwilligers, en een sporadische Deen, Fransman of Nederlander.

Raqel en Javier (de mensen waarbij we verblijven) hebben zeven jaar geleden de oorspronkelijke koeienboerderij omgetoverd tot een permacultuur boerderij. Een boerderij waarin er goed wordt gekeken naar de natuur en waarin de natuur eigenlijk inspireert tot het maken van beslissingen.
Hier geen monocultuur met enorme velden van 1 soort gewas maar een ratjetoe aan planten en bomen die de aarde en elkaar versterken.
Het werk wat we deden was divers, van kleine klusjes tot aan grotere projecten.
Van een muurtje verven, hibiscus zaden verzamelen, een greppel graven, de planten water geven tot aan fertilizer maken (een vloeistof wat heel voedzaam is voor planten en fruitbomen, o.a. gemaakt van paddenstoelen die we verzamelden in het bos)

Het mooiste project was het bouwen van een mini huis met een groep vrijwilligers. Van het kappen van de bomen (okeoke, het toekijken) tot het sjouwen van de gekapte bomen (de heuvel op, zweten als een otter), de schors van de bomen afhalen tot aan gaten graven en timmeren.
Na 3/4 dagen stond 'ie daar, een zelfgebouwd mini huisje. (gemaakt door zes vrouwen en een man! oke, waarvan twee soortvan bodybuilder vrouwen)

En elke vrijdag was het 'community friday' en hielpen we met werkzaamheden in het dorp. (het dorp heeft weinig geld voor onderhoud) Zo maakten we trappen bij het voetbalveldje en maakten we de weg naar het 'national park' schoon met machetes.

Hier heb je geen sportschool nodig.
De ene dag stond ik een paar uur met een machete te zwaaien (en brulden m'n arm spieren), de volgende dag liep ik vier uur een berg op en af (waardoor ik m'n beenspieren drie dagen later nog voelde) en weer een andere dag reed ik voor het eerst van m'n leven paard (en dat hebben m'n spieren geweten!)
Een fijne manier om zo natuurlijk te sporten. Geen dag gaat voorbij waarin ik niet beweeg (als ik een 'ik-lees-en-hang-de-hele-dag-in-een-hangmat' dag heb loop ik toch altijd even naar het dorp, wat met heuvel op en af een 50 minuten wandeling is of bezoek ik een waterval in de buurt)

De middagen breng ik al lezend, wandelend, schrijvend, pratend, knutselend, fotograferend of Spaans lerend door.
Meestal liggen we rond acht uur in bed. En slaapt iedereen om negen uur. Gekkenwerk.

Op de dagen dat we wat minder oude-mensen-achtig zijn kijken we met z'n allen film, chillen we met de lokale Costa Ricanen in de bar of dansen we in de disco. De disco waar iedereen uit de omringende dorpjes heen gaat, en die maar een paar keer per jaar gehouden wordt. De disco die begint om acht en eindigt om twaalf uur en die op het begin lijkt op je middelbare school feestjes waarin de jongens aan de ene kant, en de meisjes aan de andere kant stonden.
Maar waar uiteindelijk iedereen danst en je de volgende dag een kleine kater hebt.

En toen was het opeens bijna kerst. Wat gaan de dagen snel!

Dit gaat waarschijnlijk een kerst worden die ik niet snel zal vergeten.
Met vrienden die ik de afgelopen weken heb gemaakt en de familie waarbij we verblijven. Volgens mij doen zelfs de grootouders mee. Veel eten, rum en dansen. Althans, dat is geloof ik het plan.

Ik ga het hier missen.
Maar aan de andere kant heb ik ook enorm zin om in Januari een maand met Elske rond te reizen. Costa Rica en Panama te ontdekken, avonturen te beleven en veel bij te kletsen.

Fijne kerst iedereen!
En dat je maar veel avonturen mag beleven in 2015 :-)
Groetjes van een jungle vrouw

  • 24 December 2014 - 18:31

    Dini:

    Jij ook fijne feestdagen!!
    En straks lekker genieten met Elske.

  • 24 December 2014 - 18:46

    Ans:

    Geniet van de (warme)kerstdagen en maak er maar wat moois van. Ook met Elske samen veel plezier.

  • 24 December 2014 - 23:56

    Elske Riemersma:

    Feliz Navidad, ik hoop dat je een mooie Kerstavond en dag hebt die je inderdaad niet snel zal vergeten. 1 januari nadert en dan zien we elkaar weer, ik verheug me er heel erg op!


  • 25 December 2014 - 00:31

    Elisabeth:

    he stoere jungle vrouw. een hele mooi kerst en een nog mooier nieuw jaar voor jou! Goed om van je te horen, geniet van alles.

  • 26 December 2014 - 01:10

    Roelof:

    He Marin,
    Klinkt goed allemaal. Voor ons zit de eerste kerstdag er op. Was gezellig, met beppe en Klazien, Andries, Marieke, Sietske, Sander. Lekker gegeten en spelletjes. Geen rum! Misschien zien we Elske En Peter morgen nog. Veel plezier vanavond. Alvast beterschap morgen. Hou je haaks. Heel veel fijne dagen nog!

    Roelof

  • 09 Januari 2015 - 17:23

    Will:

    Ha Marin, gelukkig en mooi 2015 voor jou en Elske. Wat doe je ontzettend boeiende dingen. Ik geniet van jouw verhalen. Zal niet steeds reageren maar een keertje mag het wel he. Ik hoop dat jullie een hele fijne maand hebben samen en dat de overige tijd dat je nog in CR bent helemaal naar wens en liever nog meer, gaat verlopen. Pas goed op jezelf en ik blijf je met veel plezier volgen.
    Lieve groet uit Wageningen van Will

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

Actief sinds 23 Okt. 2014
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 4823

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 05 April 2015

Costa Rica

Landen bezocht: