Een zonnige december, rijst met bonen en jungle di - Reisverslag uit Concepción, Chili van Marin - WaarBenJij.nu Een zonnige december, rijst met bonen en jungle di - Reisverslag uit Concepción, Chili van Marin - WaarBenJij.nu

Een zonnige december, rijst met bonen en jungle di

Blijf op de hoogte en volg Marin

03 December 2014 | Chili, Concepción

Hola hola!
December!
Gek om te beseffen dat jullie bijna sinterklaas vieren en dat het over drie weken kerst is.
Een zonnige kerst.
Voor het kerstgevoel komt er op de boerderij een kerstboom en kerstversiering.
Leuk om het hier te vieren, een grote nieuwe familie.

3 november (34 dagen weg): 6 taxi ritten (waarvan 1 afperser), 13 busritten,
ongeveer 150 muggenbulten (gelukkig op de nieuwe plek weinig muggen), honderden nieuwe sproeten, 3 hostels, 3 'boerderijen', 9 honden (incl. 1 straathond), 2 katten, 15 boeken uitgelezen(!) en 42 dagboek pagina's geschreven. en nog iets van 122 dagen te gaan!

In november werkte ik drie weken bij een Nederlands stel. Drie weken vol creativiteit, goede gesprekken en wennen aan het leven middenin de jungle.
Zo kronkelde er een slang in de keuken, werd ik middenin de nacht wakker en keek ik in de ogen van een grote rat/muis (okeoke, dat kan ook in Nederland gebeuren!), waren er veel muggen en beschimmelden er een paar dingen. (vochtig!)

Maar het betekende ook: overal om je heen natuur, bijzondere vogels, vlinders, hagedissen en apen. en stilte.

Ik ontdekte dat ik werken met een manchette (soort groot mes) heel leuk vond, en werd ik heel blij van achter op de motor toeren en fikkies steken.

Ik ontmoette veel locals: oude mannetjes van in de 70/80 en 90 die nog elke dag in de tuin werkten, een dronken vader en zoon in het cafe die verliefd op me waren en veel tieners met baby's.

Een klein beetje eenzaam was het soms wel, omdat ik de enigste vrijwilliger was.
Maar nu zit ik op een nieuwe plek vol leven! Gemiddeld zijn er tien vrijwilligers. (van over de hele wereld en vooral twintigers)

Reuring! Altijd iemand om mee te praten, grote pannen eten, tafeltennisen, hiken naar de waterval en als we in de tuin werken komt er veel af in een korte tijd. Fijn!

Elke maand doe ik andere dingen met mijn vrije middagen. De eerste maand heb ik veel gefotografeerd en gelezen, deze maand ben ik veel socialer. (mijn engels wordt elke dag beter!)
En probeer ik een beetje Spaans te leren, de boerderij is namelijk van een Costa Ricaanse familie. Veel Spaanse uitleg en Costa Ricaanse maaltijden. Zwarte bonen en rijst, zelfs voor het ontbijt!
(maar ook: vers fruit, groente en salades uit de tuin, soep, zelfgemaakt brood etc.)

Elke maandag en donderdag komt het choco mannetje langs, die heeft een choco fabriekje/boerderij 2 km verderop en maakt hele goede chocolade/bonbons. Iedereen geeft dan al z'n geld uit aan chocola :-) (we krijgen hier 3 maaltijden per dag, geen snacksss, wat volgens mij niemand is gewend) Moeders, ik neem wat voor je mee voor in San Jose (als het niet smelt)

Het land is enorm, zo'n 30 hectare. Al denk ik dat we maar op iets van 3 hectare echt werken.
Er zijn veel fruitbomen, groente, knollen, bonen en koffie.
Ook zijn er varkens, kippen, vissen en koeien. (al vind ik dat de varkens en kippen een veel te klein hok hebben :()
Over het werk de volgende post meer.

Veel sinterklaas plezier!
Ik neem een duik in de waterval! ;-)

  • 03 December 2014 - 22:01

    Dini:

    Leuk weer iets van je te horen!Jij ook een gezellige december maand.

  • 04 December 2014 - 05:40

    Wilma:

    Fijn van je te horen Marin! Goed om te weten dat je het naar je zin hebt. Erg benieuwd naar je foto's!

  • 04 December 2014 - 11:39

    Elske Riemersma:

    Mooi om het verslag te lezen: wat beleef je veel verschillende dingen. Heel bijzonder dat je dit allemaal mee maakt en ik verheug me er heel erg op om over een paar weken een maand samen door het land te reizen!

  • 04 December 2014 - 18:32

    Ans:

    Wat heb je idd veel beleefd. We mogen jouw mailtje wel meerdere keren lezen om het te kunnen onthouden.
    Ook jij fijne feestdagen.

  • 07 December 2014 - 15:37

    Beppe Annie:

    Lieve Marin,

    Samen met Klazien heb ik jouw verslag gelezen en de foto's bekeken. Het is bijna niet voor te stellen dat je daar bent en dat je wakker gemaakt wordt door apen. Ik vind de foto's erg mooi, vooral die van de keuken, en wat is de natuur daar ontzettend mooi. Dat zou pake ook mooi gevonden hebben! Ik ben erg blij dat je het zo naar de zin hebt en dat wij met je mee kunnen genieten door je verslag en de foto's. Ik denk veel aan je. Ik kijk uit naar jouw volgende brief.

    Dikke kroep en túten fan beppe (en Klazien)




  • 08 December 2014 - 10:46

    Sietske:

    Aaaah Marin! Leuk!!

    Ik heb nu al zin om al je verhalen in het echt te horen, maar goed dat duurt nog even.

    Veel plezier!

  • 22 December 2014 - 22:36

    Foekje Bijlsma:

    Nog even Marin... en dan heb je een nieuwe frisse ;) reisgenote bij je!!!
    Gaat het allemaal nog goed op je laatste verblijf?

    Het is hier bij ons nog niet echt een gezellige kerstsfeer...regen en veel wind i.p.v .de sneeuw, welke we op
    alle kerstkaarten en reclame aan ons voorbij zien komen. Brrrrr.
    Geef mij dan maar Costa Rica, ja toch, lekker warm, zonnestralen en de hangmat....
    Jouw reisverslagen brengen ons gelukkig in iets betere sfeer.

    Alvast met de toch wel WARME groet van ons, Hele Fijne Kerstdagen toegewenst!!

    Pieter & Foekje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

Actief sinds 23 Okt. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 4827

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 05 April 2015

Costa Rica

Landen bezocht: