Een afritsbroek en Fryslân sokken. Nog twee dagen. - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Marin - WaarBenJij.nu Een afritsbroek en Fryslân sokken. Nog twee dagen. - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Marin - WaarBenJij.nu

Een afritsbroek en Fryslân sokken. Nog twee dagen.

Blijf op de hoogte en volg Marin

28 Oktober 2014 | Nederland, Leeuwarden

Nog 2 dagen te gaan voordat ik met een uitpuilende backpack op Schiphol sta. Zwaaiend naar het uitzwaai comité.
Gek, hoe snel de tijd kan gaan. Voordat je het weet ga je over twee dagen op reis.

Gister pakte ik eindelijk de Costa Rica gids erbij. Sommige mensen doen dit al maanden van te voren (hoi pap!), ik niet. Zo ontdekte ik dat het er toch wel iets toeristischer is dan ik voorheen had gedacht, dat de munteenheid de 'colon' heet en dat ze vooral rijst met zwarte bonen eten.

Lijstjes, lijstjes, lijstjes.
Schoenen poetsen, naar de Hema, paspoort zoeken(!), muziek downloaden, koekeloeren bij de Bever, lijstjes maken, tas inpakken, hoofdlamp/pleisters/dagboek kopen...
Vandaag is het de laatste dag om overal een streep doorheen te zetten, zodat ik morgen nog ultiem kan chillen in de sauna.

Dingen die ik vroeger verafschuwde liggen nu in mijn backpack te wachten om gedragen te worden. Een afritsbroek, bergschoenen en teva sandalen. Ik heb zelfs Fryslân sokken ingepakt(!)

De afgelopen weken oefende ik dagelijks een portie Spaans.
niña, agua, abuelo, por favor, hablas, manzana. Een greep uit de woorden die ik heb geleerd door de app: Wordlingo. Niet dat ik nu een gesprek kan beginnen, maar ik snap het Spaans iets beter.

Voor als je wilt weten waar ik vertoef:
Numero 1 (november): http://fincaamanecer.com/
Numero 2 (december): http://www.villasmastatalcr.com/
Numero 3: (februari?) http://www.verdenergia.org/
Numero 4: (maart?) http://fincainti.com/

(de laatste twee zijn nog niet zeker)

Het zijn groente/fruit permacultuur 'boerderijen'.

Permacultuur? Wikipedia zegt erover: "Permacultuur is een agricultureel project dat zo wordt ontworpen dat het net als een ecosysteem zichzelf in stand houdt." Door de natuur te observeren en met de natuur mee te werken.

Om zes uur 's ochtends begint de werkdag. Die duurt tot een uur of twaalf. En dan: enkeltje hangmat, waterval, hiken of het wel en wee op de boerderij fotograferen. Althans, zo zie ik het voor me.
Maar misschien ben ik elke dag gesloopt en hou ik de verdere dag een siësta, of is het zo warm dat ik met mijn lichtgevende witte huid me verschuil in de schaduw.

Ik heb alles ietwat geromantiseerd in mijn hoofd.
De zin 'controleer je regenlaarzen op schorpioenen' op de website brengt me weer terug op aarde. Ik ga naar een land met dodelijke spinnen, slangen, krokodillen en schorpioenen. iiii
(maar ook duizenden apen, schildpadden, vogels en nog meer moois)

De kleine lettertjes op de website van de eerste boerderij waren me ontgaan: 'clothes are optional'
Het avontuur, dat ga ik tegemoet.
En wie weet staat Robert volgend jaar kerst met z'n bus op de stoep.

Voor de praatjes: http://marinanke.waarbenjij.nu
Voor de plaatjes: http://instagram.com/komkommertijd__

(aan de linkerkant kun je je inschrijven voor de mailinglist)

Hasta la vista!
Marin

  • 29 Oktober 2014 - 19:21

    Dini:

    Leuk verslag!Ik zie je helemaal staan in de nieuwe afritsbroek met teva slippers.
    Goede vliegreis!

    Groet Dini

  • 29 Oktober 2014 - 23:38

    Elske Riemersma:

    Lieve meid, morgen is het zover: we brengen je naar Schiphol en dan begint er een nieuw avontuur in je leven. Weet wel: we blijven bij je waar je ook gaat of staat, en we zijn trots op de stappen die je zet. Goede vliegreis en een behouden aankomst. Groet, Elske en Peter

  • 31 Oktober 2014 - 17:55

    Foekje:

    Goedemiddag,avond of ochtend Marin,ik weet het tijdstip van de dag zo gauw even niet!!

    Heerlijk dat je zo onbevangen aan deze mooie reis bent begonnen met niet al te veel gedoe vooraf...
    maar wel met gepoetste schoenen! :)

    Hoop dat de reis goed is verlopen, lig je al lekker bij te komen in je hangmat....of bed, net als
    die luiaardbeestjes in Costa Rico??

    Wens je hele fijne bijkom(relax) dagen toe en we zullen je reisverslagen volgen!

    Tút Foekje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marin

Actief sinds 23 Okt. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 4821

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 05 April 2015

Costa Rica

Landen bezocht: